Akartál valaha ?rült tudós, sikeres genetikus, népszer? politikus,
esetleg nagymen? kasszafúró lenni? A "The Sims" szélesre tárja a
kapukat a képzeleted elott. Háztömbnyi ember életét élve válthatod
valóra álmaidat, vagy élheted ki legsötétebb vágyaidat, ha a kedved
épp úgy diktálja. Nehéz lenne e komplex játéknak minden csínját-bínját
röviden összefoglalni, mégis talán nem köveznek meg, ha a teljesség
igénye nélkül néhány tapasztalatomat megosztom veletek, hátha
segítenek átverg?dni a kezdeti nehézségeken.
Kezdetek:
---------
Induláskor az els? feladatod a szerepl?k karaktereinek megformálása.
Ez fontos lépés, de hacsak nem alkotsz teljesen kiegyensúlyozatlan
embereket, nem kell, hogy órákig rágd a körmöd, mire kiizzadod a
legel?nyösebbnek tartott tulajdonságokkal felruházott Simjeidet. A
legfontosabb, hogy az "outgoing", "nice" és az "active"
tulajdonságokat minél magasabbra tornászd fel. A "neatness" a
legkevésbé fontos, hisz mindenképpen érdemes házvezet?n?t alkalmaznod,
hogy ne kelljen vesz?dnöd a takarítással, mosogatással és az egyéb ház
körüli teend?kkel. ? mintegy tíz dollingeredbe kerül naponta, de
rengeteg id?t és fáradtságot spórolhatsz meg vele. Nem érdemes
egyébként az els? családnak (különben az elején ajánlott inkább egyf?s
háztartást kialakítani) a saját vezetéknevedet ajándékozni, hisz
rengeteg bakit követsz majd el, ne a saját famíliád bukjon bele az
els? szárnypróbálgatásaidba! Ha a Newbie család segítségével
megismerkedtél a játék irányításának alapjaival, célszer? kilakoltatni
?ket, és beköltöztetni saját emberkédet e házba, mert kezdetnek
tökéletesen megteszi. Kés?bb nyugodtan költsd a pénzed a minél
kényelmesebb otthon létrehozásának szent feladatára; ha az építkez?
család tönkremegy, ?ket kiköltöztetve a következ? tulajdonosokkal már
csak a bútorozás költségeit kell vállalnod. Házad építésekor minél
nagyobb és minél egyénibb (gy. k.: nem téglalap) alakú szobákat
alakíts ki, mivel tárolókapacitás és kényelem szempontjából a lakosok
ezeket kedvelik leginkább. A bels? hellyel spórolandó akár küls?
lépcs?t is építhetsz az emeletek közé. A kertben célszer? kis utakat
kijelölnöd (flooring tool), az emberkék azokon közlekednek, ha nem
esnek messze a tervezett útvonaluktól, és ily módon biztos lehetsz
benne, hogy a szórakozott Sim úr nem tapossa le a kedvenc virágaidat.
Érdekes lehet?ség a kegyes csalásra az irányítás ama sajátossága, hogy
ha a kurzorral rámutatsz bármelyik nem kiválasztott emberre, annak
mozgása lelassul, ha pedig a kiválasztottadat célzod meg, gyorsabban
kezd tevékenykedni. Ezt kihasználva el?nyre tehetsz szert pl., ha
bombázó t?nik fel a színen, és rajtad kívül a szomszéd suttyó is rá
akar startolni.
Lakberendezés:
--------------
A berendezés megválasztásakor nem árt néhány célszer?ségi szempontot
figyelembe venned. Feltétlenül vegyél h?t?szekrényt, telefont, ágyat
vagy jobbfajta díványt, WC-t, zuhanyfülkét vagy fürd?kádat, valamint
hagyományos vagy mikrohullámú süt?t. Ezek persze csak a minimum
szükséges darabok, kell majd TV készülék a szórakozáshoz, könyvespolc
a f?zési, vagy szerelési munkálatok megtanulása céljából, esetleg
fest?állvány a kreatív pihenéshez. A választott munkahelyed is utat
mutat a vásárláshoz. Ha a fejedet használod, sakk-készletet, ha a
testedet, akkor edz?felszerelést, ha pedig az el?nyös megjelenésedet
kívánod kamatoztatni, akkor tükröt érdemes beszerezned. Fontos még a
kell? világítás biztosítása, hogy Simék jól érezzék magukat otthon.
Minden helyiségbe építs ablakokat, és állíts legalább egy
világítótestet, a fürd?szobába a kis vízszintes diszkrét nyílászárók
elhelyezése esetleg meggondolandó, ha nem kívánod szomszédaidat intim
pillanataid látványával szórakoztatni! Mindig vedd fel a telefont, ha
hívásod érkezik! Kapcsolj "pause" módba, és add ki a legközelebbi
családtagnak a parancsot, nehogy lemaradj valami kellemes
meglepetésr?l! Sajnos id?nként betör?k látogatnak meg majd, akik
legértékesebb cuccaidtól szabadítanak meg el?szeretettel, mégpedig
akár ött?l is egyszerre. Jól megtervezett rendszert építve riasztók
felszerelésével védekezhetsz ellenük. Ez nem nehéz, állíts két
szabadon álló falat a telek két szélén, mindegyikre szerelj egy-egy
riasztót, így olcsóbban kijössz, mintha minden szobádat külön-külön
ellátnád védelemmel. A riasztó jelére a rend?rök a helyszínre
száguldanak, és elkapják az óvatlan tolvaj grabancát. Ekkor az
elrabolt tárgyak bizonyítékok lévén nem kerülnek vissza a birtokodba,
de a biztosítód fizet, és ráadásul 1000 dollár jutalom is üti a
markodat!
Igények:
--------
Nagyon fontos emberkéid minden alapvet? igényét folyamatosan
kielégítened. Állíts munkaasztalt a konyhába, hogy el? tudják
készíteni az ételt, ne kelljen konzervbabot kanalazniuk a dobozból a
konyha közepén állva. Amíg f?zési tudományod nem éri el legalább a
második szintet, használj mikrosüt?t, nehogy ügyetlenkedve felgyújtsd
a lakást lánggal sütés közben! A kényelem is nagyon fontos, jó
min?ség? ül?- és fekv?alkalmatosságok beszerzésével biztosíthatod
kegyenceid komfortérzését. A jó forró fürd? is megteszi, amivel
ráadásul a higiénés igények is kielégítést nyernek egyszerre. A WC
használata is rendszeresen szükségeltetik, ellenkez? esetben emberkéd
bepisilhet, ami ugyan lenullázza az aktuális budihiányt, de jelent?sen
lejjebb viszi az egyén higiénia-mutatóját is, talán nem kell
megmagyaráznom, miért! Szórakozási lehet?séget is biztosítanod kell
kis kreatúráidnak, valamint rendszeresen id?t kell szakítanod némi
pihenésre is. Megteszi egy kis szunyókálás a kanapén, vagy a kényelmes
fotelben, de igazán a piruettszer? pizsibe bújás utáni mély alvás
hozza vissza a fogyatkozó energiákat. Célszer? ébreszt?órát vásárolni,
az beállítva minden nap két órával a munkába citáló autó érkezése
elott felébreszt mindenkit, aki az adott szobában alszik.
Társadalmi viszonyok:
---------------------
Feltétlenül törekedned kell a környéken lakókkal minél szorosabb
barátságba kerülni; ez a szociális igények kielégítésén kívül
karriered építésében is a segítségedre lehet. El?ször is minden házba
szereltess telefont, mert ez az egyetlen hosszú távon használható
módja barátaid elérésének. Minden feléd járót állíts meg legalább egy
pillanatra, mert akinek bemutatkozol, az felkerül a telefonon elérhet?
személyek listájára, így kés?bb nem kell vadászgatnod rá az utcán
bóklászva. A legmagasabb ismer?sönként elérhet? "friendshipö pontszám
a 100, ennek megszerzése azonban nem könny? feladat. Óvatosan kell
válogatnod az egyre b?vül? interakciós lehet?ségek közül, ha nem
akarod elrettenteni magadtól új ismer?seidet. Például 20 körüli
pontszámmal még nem érdemes az adott személyt szórakoztatni próbálnod
(entertain), mert épp ellenkez? hatást érhetsz el vele. Ugyanilyen
körültekint? óvatossággal kell pl. az ölelkezést, flörtölést és
csókolózást is kezdeményezned az ellenkez? nem képvisel?ivel szemben.
Ami beválik, azt érdemes többször is kezdeményezni, ha történetesen
vev?k a poénjaidra, f?zz több tréfát a beszélgetésbe. Úgy t?nik
egyébként, hogy a tánc, aztán szórakoztatás, majd tréfálkozás
triumvirátus alkalmazása hozza a legtöbb pontot, tornászd fel a
mutatót 100-ra, majd küldd haza a delikvenst, és kezdj el f?zni valaki
mást. A látogatókat el kell foglalnod valamivel, ha nem akarod, hogy
unalmukban elhúzzák a csíkot. Ültesd le ?ket, ha lehet, akár a vacsora
mellé, vagy a TV elé, esetleg sakkozni egyet, így jókedvük nem lankad,
barátságpontjaid pedig szemet gyönyörködtet?en gyarapodnak. Ha csak
egyetlen család mindennapi gondjait tervezed a nyakadba venni, a
szomszédságba népes famíliákat telepíts le, hogy barátokban sose
sz?kölködj. Sokat nem kell velük vesz?dnöd, berendezésként elég egy
frigót, telefont (hogy fel tudd hívni ?ket), WC-t és valami
alvóalkalmatosságot berámolnod a házukba, aztán boldogulnak maguktól
is. Érdekes tapasztalat lehet egyszerre több lánnyal is bens?séges
kapcsolatot fenntartani, csak arra vigyázz, hogy míg az egyikkel
cicázol, a másikat (másikakat) foglald el valamivel, hogy ne jöjjenek
rá a turpisságra. Ültesd ?(ke)t a TV elé egy izgalmas show idejére,
vagy küldd át a másik szobába, a lényeg, hogy ne lássa meg, hogy
csókolózol a másik lánnyal, mert akkor kitör a balhé. Törött szívek
darabjai csilingelnek a padlóra esve, veszekedés, s?t verekedés törhet
ki, ami kellemes látvány ugyan, de a "happiness" mutatót negatívan
befolyásolja. Ha kapcsolatod valamelyik lánnyal már kell? mélységeket
ért el, megkérheted a kezét. Ha igent mond, az esküv?i szertartás
villámgyorsan lezajlik, és az ara a házadba, jövedelme pedig onnantól
kezdve a zsebedbe vándorol. Ha gyakran és érzelmesen csókolózol
partnereddel, egy az öthöz eséllyel a játék felajánlja a gyerek
vállalásának lehet?ségét. Ha pozitívan nyilatkozol, csiribí-csiribá a
baba ott terem, sajnos nem kísérheted figyelemmel életre hívásának
izgalmas mozzanatait! Három egész napig etetgetned kell ?t, játszani
vele és énekelni neki, ebb?l csak a játék jut automatikusan Simék
eszébe, a másik kett?re neked kell figyelned, különben legvégs?
esetben érte jön a Gyermekvédelmi Hivatal zord munkatársa, és búcsút
mondhatsz neki. Ha nem viseled gondját rendesen, azt sírással jelzi.
Ekkor etesd meg, hogy éhségét csillapítsd, ha pedig még ezután sem
nyugszik meg, énekeld álomba ?t, hogy kipihenhesse fáradtságát. A
negyedik napra viszont hipp-hopp, a bébi gyerekké serdül, és azontúl
nem kell minden percedet neki szentelned. A gyerekekre ugyanazok az
igények jellemz?k, mint a felnottekre. Az ? munkahelyük az iskola,
figyelj arra, hogy tartósan ne kapjanak elégtelen ("F") osztályzatokat
(könyvespolc és számítógép birtoklása esetén tanulhatnak otthon), és
ne lógjanak a suliból, mert akkor rövidesen katonai iskolába küldik
?ket, ami az egyszeri 1000 dolláros költségen kívül azzal is jár, hogy
porontyod egyszer és mindenkorra elt?nik az életedb?l! Azonos nem?
partnert is választhatsz magadnak (huh), ha beállítottságod ezt
diktálja, az ilyen kapcsolatok azonban nem végz?dnek házassággal, és a
gólya érkezése sem koronázza be azokat, bár örökbe fogadhatsz
gyerekeket, ha felhívod a megfelel? ügynökséget. Fontos még a
társadalmi élet szempontjából kedves halottaid földi maradványainak
elhelyezése. Ha házon belül keresel helyet az urnának, ahogy az USA-
ban dívik, a lakók kedve borúsabbra fordul, inkább válassz egy szép
sírkövet, és helyezd el azt a ház mellett, távol az úszómedencét?l és
a barbecue-süt?t?l. Sajnos az elhunytak nem elégszenek meg a sírkövek
és urnák által fennmaradó emlékükkel, minden nap este 11 órakor 10-15%
eséllyel szellemük visszatér a túlvilágról, és kísértet képében
zavarja meg éjszakai nyugodalmadat. Általában láthatatlanok, de
huhogásukkal megzavarják az alvási ciklusodat, így nem pihenheted ki
magadat a kell? mértékben. Ha ez nagyon zavaróvá válik, célszer?
megszabadulni az ?sök emlékét?l, azok kitörlésével a kísértetjárás
megsz?